Een nieuwe moestuin

Ondanks het gedoe met het Coronavirus in Nederland ben ik vorige week hard bezig geweest bij het buurtcentrum om een nieuw stuk moestuin aan te leggen, na precies alles te hebben uitgemeten hoeveel tuin ik nodig had om alle groenten er in te kweken kwam ik uit op 1040×50 meter, waarvan 7,30 meter is gereserveerd voor de aardappelen en de zilveruitjes.

Zaterdag 4 april 2020 heb ik een gedeelte van de moestuin ondergespit en de aarde gemengd met kokos compost.

Dit jaar ga ik voor het eerst zilveruitjes kweken, het zaad moet in het voorjaar, direct in de volle grond, heel dicht op elkaar gezaaid worden. Ik heb er voor gekozen om in rijen te zaaien en heel dicht op elkaar, circa 3-4 zaadjes per gaatje. Bij het zaaien in rijen is het ook makkelijker om het onkruid dat buiten de rij groeit weg te halen.

Met een rolmaat in de aanslag heb ik een regelafstand van 25 cm en een plantafstand 5 cm aangehouden. De zaadjes ontkiemen na ongeveer 10-14 dagen, afhankelijk van de temperatuur en het weer. Na ongeveer 60 dagen kunnen de eerste zilveruitjes geoogst worden.

Ook heb ik in de nieuwe moestuin een stuk grond gereserveerd voor Andijvie. In de bestaande moestuinbakken die ik vorig jaar heb gebouwd komen dit jaar sla stokbonen (Cobra) en lage slabonen (Prelude). Op het stuk grond van vorig jaar komt ook nu weer de boerenkool (Westlandse Herfst)

IMG_20200404_1028521 meter tuin waar de zilveruitjes in gezaaid zijn

zilveruiMaandag 27 april 2020 komen de zilveruitjes boven de grond

bosuiDe bosui op dinsdag 26 mei 2020

BosuiDe bos ui op 3 juli 2020

Ook heb ik zaterdag de pootaardappelen in de moestuin gestopt, die ik eerst een paar weken heb laten voorkiemen in lege eierdozen (zie foto). Om een goede oogst te krijgen heb ik ruggen gemaakt van 70 cm uit elkaar en een plantafstand van 60 cm aangehouden.

IMG_20200403_173124Pootaardappelen van het ras Desiree en Maris Peer

Voor het poten heb ik dus eerst ondiepe geulen van 10 cm gemaakt en daar de aardappelen in gelegen, vervolgens bedekt met aarde.

In de loop van de teelt is het de bedoeling dat ik de aarde boven op de aardappelplanten ga gooien zodat er een rug ontstaat. De daarvoor benodigde aarde haal ik dus tussen de rijen weg. Dit bevorderd namelijk de ondergrondse stengelgroei en de ontwikkeling van de aardappelen, en dit zorgt ook tevens voor bescherming tegen eventuele nachtvorst.

Deze methode werkt in principe hetzelfde als met een aardappeltoren.

IMG_20200404_1028436,30 meter tuin waar de pootaardappelen in zitten

Nu is het tijd om de aardappelen en de zaadjes van de zilveruitjes regelmatig water te gaan geven en wachten tot de oogst.

aardappelsOok de aardappelen beginnen goed te groeien

aardappelsDe aardappelen op 26 mei 2020

IMG_20200707_090412Op 7 juli 2020 heb ik de aardappelen geoogst. Links heb ik 5 kilo en 23 gram Desiré en rechts heb ik 2 kilo en 609 gram Maris Peer.

Op 16 mei 2020 heb ik slabonen van het ras Cobra gezaaid in de lage moestuinbak die ik vorig jaar gebouwd had.

cobraOp 26 mei 2020 beginnen de stokbonen (Cobra) al flink te groeien.

StokbonenDe stokbonen op 3 juli 2020, de bloemen zitten er al in dus komen binnenkort de bonen er aan te hangen.

Hoog_IMG_20200721_085609Op 29 juli 2020 hangen de stokbonen er in.

In de andere lage moestuinbak heb ik op 16 mei 2020 lage slabonen van het ras Prelude gezaaid.

slabonenOp 26 mei 2020 beginnen de lage slabonen (Prelude) ook boven de grond te komen.

Lage SlabonenDe lage slabonen op 3 juli 2020, ook hier komen bloemen in. 

Laag_IMG_20200721_085623De lage slabonen op 29 juli 2020.

In de hoge staande moestuinbak heb ik op 16 mei 2020 sla (Babyleaf) gezaaid.

slaDe sla (Babyleaf) op 26 mei 2020

SlaDe sla op 3 juli 2020

SpinazieDe spinazie begint op 3 juli 2020 ook boven de grond te komen.

Plaats een reactie